Hoe ik rust vind in melancholie

In melancholie voel ik me goed, en vind ik mijn geluk. Het geeft me rust omdat ik tot de essentie, van waar het leven allemaal om draait, kom. Mijn hele zijn connecteert me met het leven rondom mij.

Melancholie beleven ≠ depressieve gevoelens hebben

Ik bezie melancholie als iets broodnodig. Daarbij krijg ik zin in het leven. Vaak wordt melancholie aanzien als een negatief gevoel. Zoals een depressief gevoel. Maar hoe komt het dan dat ik juist energieker wordt?

Met een depressief gevoel kom je geen stap verder. Je voelt je slecht en je wilt er vanaf want het ontneemt je de zin van het leven. Je ziet het allemaal niet meer zitten. Je draait in cirkeltjes en blijft hangen in die depressieve gevoelens.

pexels-photo-209500(1)

Maar mijn melancholie koester ik, en wil ik behouden. Het is voor mij de puurste vorm van zijn die me in een soort van vreugdestaat brengt. Het is niet alleen maar een zwaarmoedige gedachte, enkel als je dat zelf zo beziet.

Melancholische gedachten leven

Als zwaarmoed je afschrikt, dan zal je de melancholie niet betreden. Dan blijf je daar liever zo ver mogelijk van weg. En dat is spijtig.

Melancholie stelt je in staat om het lijden te aanschouwen en te voelen. Niet beleven. Wat misschien nog het meest kenmerkend is aan melancholie, is dat het je laat zien. Net alsof je naar een film kijkt of een boek leest. Je bekijkt het vanop een afstand, maar je voelt het wel.

Je zou wel eens een fundamenteel deel van jezelf kunnen missen, een gebrek aan visie. Je zou melancholie de moter van de reflectie kunnen noemen, een mechanisme dat laat zien.

pexels-photo-747964

Je stelt vragen bij dat lijden en bedenkt hoe het anders zou kunnen zijn, of hoe het nog kan zijn. Je staat stil om erover na te denken, maar je gedachten zijn juist heel erg in beweging.

Bij depressieve gevoelens beweegt er niet veel. Je denkt, en overdenkt, hetzelfde. Je omarmt het leed niet. Je wil er het liefst zo snel mogelijk vanaf komen. Je wil het achterlaten, zonder er wat van mee te nemen. Maar dat werkt niet, want je vindt daar geen rust in.

Je laat je gedachten niet vrij. En dus is je gevoel niet vrij.

Meer melancholie

Melancholie is niet vies. Integendeel. Je kan er in herbronnen.

Ik vind melancholie terug in boeken, series, films, en in muziek. Melancholie inspireert.

Helaas vind ik ze maar weinig terug onder de mensen in het echte leven. Waarom niet gezellig samen melancholisch zijn?

Plaats een reactie